Omavalvontasuunnitelma

1. Palvelun tuottajaa koskevat tiedot

Helmikoti Oy

Y-tunnus: 3303794–2

Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Pirkkala, Lempäälä, Kangasala

Pirkanmaan hyvinvointialue 1.1.2023

Tietosuojaseloste rekisterinpitäjä Kati-Pirjetta Piirainen P. 0413100810

Omavalvontasuunnitelma vastuuhenkilö Kristiina Kalliosalo-Lepistö P. 0413100551

2. Toiminta-ajatus, arvot ja toimintaperiaatteet

2.1 Toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet

Helmikoti Oy on siivous- ja kotipalveluja tuottava yritys, joka on perustettu 15.9.2022. Yrityksen omistajat tuottavat palvelut kokonaisuudessaan. Palvelut painottuvat arkena iltoihin ja perjantaille, lauantaille ja sunnuntaille koko päivälle.

Suuntaamme palvelut kotitalouksien ikäihmisille, perheille ja muille apua tarvitseville tarjoamalla siivous-, asiointi-, ja muita sosiaalista kanssakäymistä edistäviä palveluita. Ikäihmisille tarjoamme palveluita, jotta heidän toimintakykynsä säilyy ja mahdollistetaan kotona asuminen mahdollisimman pitkään.

Suuntaamme palvelut perheille helpottamaan heidän arkeaan ja mahdollistamaan perheen ajankäytön muuhun toimintaan.

Suuntaamme palvelut muille apua tarvitseville asiakkaille mahdollistaen heidän sosiaalisen kanssakäymisen huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin.

2.2 Arvot

Luotettavuus: Toimintamme tapahtuu aina sovitulla aikataululla asiakkaan toiveiden pohjalta. Luomme hyvät sosiaaliset kanssa käymistaidot asiakkaidemme kanssa. Meillä on kyky asettua toisen ihmisen asemaan ja nähdä aidosti ihmisen voimavarat ja heikkoudet. Näin pystymme tukemaan ja auttamaan palveluillamme asiakkaiden kotona asumista ja myös omatoimisuutta tukien. Kaikessa toiminnassamme huomioimme ihmisten tasavertaisuuden.

Laatu: Laadukas työ on palvelumme tärkeä lähtökohta. Meille on tärkeää kunnioittaa ihmisten itsemääräämisoikeutta. Haluamme mahdollistaa asiakkaille turvallisen asumisen omassa kodissaan. Yrittäjien oma elämänkokemus, työkokemus ja koulutus takaa laadukkaan ja asiakaslähtöisen toiminnan.

Rohkeus ja ennakkoluulottomuus: Kohtaamme jokaisen asiakkaan aina omana yksilönä ja selvitämme lähtökohtaisesti asiakkaan tarpeiden pohjalta palvelun tarpeen. Otamme vastaan haasteellisempiakin kohteita.

 

3. Omavalvonnan toimeenpano

Helmikoti Oy:n yrittäjät osallistuvat turvallisuustason sekä riskien arviointiin laatimalla omavalvontasuunnitelman.  Tarvittaessa näin voidaan toteuttaa turvallisuutta parantavia toimenpiteitä.

3.1 Riskienhallinta

Riskit ja epäkohdat pyritään tunnistamaan ja ennakoimaan asiakastilanteissa välittömästi. Läheltä piti tilanteet, vaaratilanteet sekä uhkaavat tilanteet käydään yhdessä läpi työntekijän ja asiakkaan kanssa. Näistä tehdään tarvittavat kirjaukset seuranta-asiakirjaan. Korvaavista toimenpiteistä tehdään kirjaukset omavalvonnan seuranta-asiakirjaan.

Keskustelemalla käydään läpi tapahtunut ja haetaan ratkaisukeskeistä toimintamallia, ettei uutta vastaavaa tilannetta tapahdu. Mikäli haittatapahtuma tai vaaratilanne tapahtuu, ilmoitamme tarvittaessa omaiselle. Jos tapahtuu vakava korvattavia seurauksia aiheuttanut haittatapahtuma, asiakasta tai omaista informoidaan korvausten hakemisesta.

Helmikoti Oy yrittäjät työskentelevät asiakkaan kotona. Asiakkaalle mahdollisia vaara/tapaturmatilanteita voi olla. Esim. kompastuminen imurin johtoon, tai asiakas voi liukastua kostealla lattialla.

Työntekijät huolehtivat, ettei työvälineitä jätetä kulkuväylille ja siten huomioivat asiakkaan esteettömän liikkumisen sekä ohjeistavat mahdollisista vaaratilanteista asiakasta.

Työntekijöille ja asiakkaalle yhteinen haittatilanne saattaa tulla asiakkaan esineen rikkoutumisesta. Liikuteltavat esineet tulee laittaa aina samoille paikoille.

Jos jokin esine on vaarallisessa paikassa, ennen esineen siirtoa tulee keskustella asiakkaan kanssa siirrosta. Asiakkaiden kotona työtä tehdessä huomioimme asiakkaiden yksityisyyden ja kunnioitamme heidän itsemääräämisoikeuttaan

Työntekijälle voi myös sattua työtapaturma. Työntekijät pitävät itse huolta hyvästä toimivasta työotteesta huomioiden ergonomia ja turvallisuus eri työtehtävissä. Työntekijät huolehtivat työnkuvaan kuuluvista sopivista työvaatteista ja -kengistä.

Kotipalvelu tehtävissä seurataan aina asiakkaan voimavaroja. Kotipalvelut tehdään aina asiakkaan voimavarojen mukaisesti, turvallisesti, huolellisesti asiakkaan voimavarat huomioiden.

Mikäli asiakkaan voimavaroissa on muutoksia, tulee asiakkaan kanssa keskustella asiakkaan voinnista ja tiedustella onko palvelujen tarve riittävä. Tarvittaessa otamme yhteyttä omaiseen tai terveydenhuoltoon.

Helmikoti Oy:llä on vastuuvakuutus siivous- ja kotipalveluihin. Molemmilla yrittäjillä on tapaturmavakuutus, joka kattaa mahdollisen työtapaturman.

 

 

 

4. Asiakkaan asema ja oikeudet

4.1 Palvelutarpeen arviointi ja -suunnitelma

Asiakkaiden kanssa yhdessä tehdään palvelusopimus ja -suunnitelma. Palvelusopimukseen ja – suunnitelmaan kirjataan asiakkaan yhteystiedot, tarvittaessa henkilötunnus, sovittu työ, koska työ tehdään ja mitä työstä laskutetaan. Palvelusopimusta ja -suunnitelmaa päivitetään asiakkaan kanssa tarvittaessa.

4.2 Asiakkaan oikeusturva

Helmikoti Oy:n kaikki rahaliikenne perustuu laskutukseen.  

Asiakastyössä noudatamme lakia ja asetuksia. Kaikessa toiminnassamme noudatamme yrityksemme arvoja.

Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta yrityksen palvelusta. Yrittäjät käsittelevät mahdolliset palautteet välittömästi, analysoivat ja tallentavat ne yrityksen tietokantaan.

Mikäli asiakas on tyytymätön saamaansa kohteluun tai palveluun, asiakas voi ottaa yhteyttä kunnan potilasasiamieheen.

Pirkanmaan hyvinvointialue www.pirha.fi/palvelut/palveluhakemisto/sosiaaliasiamies

 

 

 

5. Henkilöstö

Helmikoti Oy:ssä palvelua tuottavat kaksi henkilöä, yrittäjät itse. Emme työllistä ulkopuolisia työntekijöitä.

Omavalvonnan suunnitteluun ovat osallistuneet Kati-Pirjetta Piirainen ja Kristiina Kalliosalo-Lepistö

Omavalvonnan suunnittelusta ja seurannasta vastaa Kristiina Kalliosalo-Lepistö. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palveluun tai asiakas turvallisuuteen liittyviä muutoksia.

Rekisteriseloste ja omavalvontasuunnitelma on nähtävissä www.helmikoti.fi

6. Asiakas- ja potilastietojen käsittely

Tallennamme rekisteriin laskutusta varten asiakkaan nimen, osoitteen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Tallennamme tarvittaessa laskutusta varten omaisen nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Paperiset sopimukset tallennetaan Helmikoti Oy:n lukolliseen arkistoon. Sähköiset sopimukset tallennetaan rekisteripitäjän tietokoneelle. Yhtiön tietokoneet ovat suojattu virusturvalla ja palomuurilla.